Audyt to bowiem nie tylko praca z procedurami, dokumentami,
ale również – a nawet przede wszystkim – z ludźmi. Dlatego jeśli audytor ma być
dobrze przygotowany do swojej pracy, musi być także świadomy zasad
rządzących relacjami interpersonalnymi oraz umieć radzić sobie ze stresem i
trudnymi sytuacjami.
Prawie jak lekarz
Niejednokrotnie audytorzy postrzegani są jako ci, którzy „czepiają się”,
szukają dziury w całym. Tymczasem to od ich kompetencji, skuteczności oraz
wiarygodności zależy rozwój całej firmy i możliwość jej doskonalenia.
Praca audytora przypomina nieco zawód lekarza – różnica polega na tym, że
diagnozuje nie człowieka, lecz organizację. Medyk po ukończeniu studiów i
zdaniu państwowego egzaminu wyposażony jest już w wiedzę, która teoretycznie
pozwala mu na postawienie diagnozy i wskazanie sposobu leczenia. Dla pacjentów
jednak równie ważne jest to, w jaki sposób lekarz przeprowadza konsultację
medyczną. Zwracają baczną uwagę na to, czy jest komunikatywny i szanuje
pacjenta, traktując go po partnersku, wykazując się empatią i wyjaśniając
skomplikowane kwestie. Nie przepadają za lekarzami, którzy stawiają diagnozę,
by bez słowa tłumaczenia wręczyć receptę lub skierowanie i niemalże wypchnąć
pacjenta za drzwi.
- Analogicznie, dobry audytor musi skończyć odpowiednie szkolenie, by poznać i
zrozumieć daną normę. Musi umieć planować, przeprowadzać i raportować audyty,
jednak nie może być mu obca także wiedza z zakresu komunikacji
interpersonalnej, nie mówiąc o umiejętności pracy w grupie czy radzeniu sobie w
trudnych sytuacjach. Wiedząc, że tak zwane umiejętności miękkie są w pracy
audytora równie ważne jak wiedza merytoryczna dotycząca przedmiotu audytu,
stworzyliśmy dla tej grupy zawodowej program specjalnych warsztatów
doskonalących – wyjaśnia Andrzej Kwocz, audytor EcoMS Consulting i trener z
Akademii EcoMS, która prowadzi m.in. szkolenia dla audytorów wewnętrznych
systemów zarządzania.
Matryca prawdę powie
Jak ocenić, które kompetencje audytora są na wystarczającym poziomie, a które
wymagają rozwinięcia i ulepszenia? Oczywiście można oprzeć się na odczuciach
własnych czy współpracowników, jednak siłą rzeczy taka ocena będzie niepełna i
mocno subiektywna. Specjaliści z Akademii EcoMS radzą przeprowadzić kompleksową
weryfikację kompetencji z wykorzystaniem profesjonalnych, przeznaczonych do
tego celu narzędzi, np. matrycy kompetencji. - Tak jak audyt pozwala uzyskać
obiektywny obraz firmy, tak matryca umożliwia kompleksowe i precyzyjne poznanie
mocnych stron audytorów, jak i tych, które wymagają jeszcze poprawy. Ułatwia
też przygotowanie programu warsztatów doskonalących, który najlepiej będzie
odpowiadał potrzebom uczestników tych zajęć – przekonuje Andrzej Kwocz.
Matryca obejmuje zarówno umiejętności twarde (znajomość odpowiednich norm ISO i
wymagań prawnych), jak i umiejętności audytowania (np. prowadzenie spotkania
otwierającego i zamykającego, zadawanie pytań, dobór próbek, wyciąganie
wniosków z audytu, prowadzenie notatek, raportowanie) czy interpersonalne
(komunikacja, asertywność, zarządzanie czasem).
Doskonalenie się bez końca
Rola audytora wymaga pracy z ludźmi, a to nierzadko oznacza trudne rozmowy.
Takie, w których niezbędne okazują się umiejętności wpływania na innych.
Jednego dnia trzeba umieć zapanować nad grupą, a drugiego – wydobyć informacje
potrzebne do przeprowadzenia audytu od osoby małomównej lub nawet próbującej
coś ukryć. Innym razem niezbędna jest umiejętność odmawiania, gdy audytowany
prosi o „przymknięcie oka”, lub dochodzenia do prawdy, gdy kolejne osoby
zrzucają z siebie odpowiedzialność za dany temat.
Audytor musi być pewny siebie, umieć zarysować granice, przy jednoczesnym
zachowaniu dobrej atmosfery relacji i wzajemnego szacunku. W tym wszystkim
przydatna jest przede wszystkim znajomość technik negocjacyjnych oraz
umiejętności z zakresu asertywności.
- Z naszych doświadczeń wynika, że audytorzy chcący doskonalić i poszerzać
swoje kompetencje, często wykazują deficyty wiedzy właśnie w tych obszarach, a
także w zakresie zarządzania czasem i sobą w czasie – wskazuje Andrzej Kwocz.
Na warsztatach doskonalących audytorów Akademii EcoMS poruszane są zarówno te
zagadnienia, jak i wiele innych, np. kwestie skutecznego porozumiewania się i
rozwiązywania konfliktów, wystąpień publicznych i umiejętności budowania
zespołu. Zajęcia mogą mieć zarówno charakter otwarty, jak i zamknięty. Ta
druga forma pozwala oczywiście na bardziej precyzyjne dostosowanie programu
zajęć do potrzeb i oczekiwań ich uczestników, wynikających np. z
przeprowadzonego uprzednio badania kompetencji.
Nie można jednak zapominać, że nawet zgłębienie wszystkich proponowanych
tematów nie uczyni z uczestników warsztatów automatycznie audytorów
doskonałych. W dzisiejszym świecie nie ma bowiem właściwie profesji, która nie
wymagałaby od osób ją wykonujących ciągłego poszerzania wiedzy i podnoszenia
swoich kwalifikacji. Audytorzy - działający w dynamicznie zmieniającym się
środowisku biznesowym – powinni o tym szczególnie pamiętać.
All rights reserved 2013 - 2024; Deweloper Ads-Center.NET